12 april 2026

Sol, rätt varmt men en kall vind från öst. Alla nät i standardrundan uppe från 05:00 till 11:00.

Liam ringmärkte, Jesper N och Håkan assisterade. Likartade resultat som igår; gulsparv, bergfink, kungsfåglar, gärdsmyg och några gransångare. Och säkert inte mer än 20 märkta fåglar.

Micke och Jesper S, spanade sträck på södra. Se artportalen för resultat.

Inga bilder idag, det var ganska stressigt efter 11:00, när näten togs ner och låstes, sedan rapporterade vi i Fagel (inklusive nätmeter), packade, städade (som tur var hade andra gäster gjort det mesta).

En ny soligare affisch för öppna guidningar, riktad mot våren, togs fram och sattes på vår anslagtavla, nästan alla andra bilder togs ned. Här finns plats för lite nytt bildmaterial, för den som är hugad. Folk ska se att det händer något hos oss. En affisch sattes också upp i hamnen, men kan nog sättas på flera andra ställen. Det gäller att fånga upp de som kommer med båten på lördagar och inte riktigt vet vad de ska göra. Affischen på båten behöver också bytas.

Micke Å (som åkte bil) anmälde sig frivillig till att ta med källsorterade sopor till stan. Stort Micke !!!

Gamla vänner kom förbi, Stuxberg, Tore och Clas H. Alla ser våren an med tillförsikt. April är en fantastisk månad!

Vid tangenterna / Håkan

PS två låttips:

11 april 2026

Kallt och klart väder. Liam ringmärkte assisterad av Jesper N och Håkan. Totalt märktes 20 fåglar med gulsparv i topp. Roligaste art var steglits.

Vi provade även det nya med att notera nätmetertimmar, för att få ett bättre mått på fångstansträngningarna, för att bättre kunna jämföra fångstsiffror mellan åren. Går hyfsat, men arbetsprocessen och verktyg behöver slipas lite på.

Jesper S och Micke Å spanade sträck. Värt att nämnas är skräntärna och över 1000 sjöorre.

11 personer guidades av Liam och Håkan

Nya långa pålar, inköpta på Orminge Trä

Frost på näten vid öppning

Vid tangenterna / Håkan